Vakantie - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Anneke Boerma - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Anneke Boerma - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: AnnekeBoerma

Blijf op de hoogte en volg Anneke

22 December 2011 | Namibië, Rundu

Ja ik heb bijna vakantie, dit weekend heb ik al een voorproefje gehad. Een lang weekend weggeweest naar de Namibische woestijn, de immense ‘ rode’ duinen daar. Het is slechts 1300 km hier vandaan. Ik ben wel weer erg onder de indruk geraakt van de eindeloosheid van de natuur hier. Je kunt kilometers rijden zonder iemand tegen te komen. Het is een weidsheid die immens is en overweldigend, soms beangstigend. Weidsheid met daarbij bergen, heuvels, rotsen, bosjes, droge Savannah grassen, prachtige luchten, geweldige zonsondergangen. Je kunt het landschap ook allemaal zien als dor en ellendig, tis maar net hoe je er naar kijkt natuurlijk. Maar de schoonheid heb ik zeker leren waarderen, vooral op bepaalde geweldige plekken. En het regenseizoen geeft veel groen nu, mooi om te zien. Het is eigenlijk gewoon voorjaar en zomer hier. Hoe gek dat in Nederland misschien ook mag klinken.

De laatste weken zijn volop gekkigheid geweest, op allerlei vlak. Zo intens, dat vakantie als geen overbodige luxe voelt. Heerlijk om even een versnelling lager te belanden.

In het project zijn wij volop aan het bouwen. De twee aannemers weten van aanpakken. Na goed werk konden ze elke week bij een andere kindergarten beginnen. Dit is ook zo gebeurd. Inmiddels zijn wij op alle plekken gestart. Twee ervan hebben het dak er bijna op zitten. Ongelooflijk in wat voor versnelling je ineens beland. Het is gewoon het perfecte moment; het regenseizoen is nog niet te erg. En alle kinderen zijn met vakantie, dus de veiligheid is ook geborgd. Bij de opening van het nieuwe seizoen hoop ik dat 4 kindergartens volledig af zijn. Wij zullen zien.

Uiteraard gaat dit alles niet zonder slag of stoot. Dagelijkse check en contact is absoluut nodig. De spirit, maar ook de scherpte moet er goed in blijven zitten. Niet alle muren zijn even recht, precisie en technische tekeningen lezen is vaak niet hun sterkste punt. Daarbij is de maatvoering iets waar ik mij echt over verbaasd heb. Zonder check was menig klaslokaal kleiner uitgevallen, geen gebouw was gelijk geweest, de ramen hadden op bijzondere plekken gezeten. De beschikbaarheid van materialen is momenteel de grootste uitdaging. Rond vakantietijd zijn allerlei standaard materialen in de bouwmarkten uitverkocht en/of ze zijn gesloten. De stenen voor de muren worden hier volop gemaakt, maar niet voldoende voor deze tijd. De bouw kan zo een paar dagen stilliggen hierdoor. Verder is transport ook altijd een dilemma.

De teachers zijn over het algemeen erg betrokken, zij kijken kritisch mee en zijn zeker niet te beroerd om mee te werken. Mooi om te zien. De community zelf is wisselend actief, soms erg betrokken, soms enkel op geld gefocust (wat ook weer begrijpelijk is door het minimale inkomensniveau hier en de big families). Ik heb mooie plaatjes van ouders die op zaterdagochtend het hele schoolerf schoonmaken en opruimen. Of een hele groep collega’s, ouders en kinderen die de hele ochtend in de zon zitten te wachten, uitkijkend naar de aannemer die komt om te beginnen met hun kindergarten. Of een buurman die boos was omdat hij niet geïnformeerd was over de bouw, terwijl het over zijn grond ging, en die nu de meest betrokken ‘ boardmember’ is van de kindergarten. Of een teacher die uit eigen pocket een paar mensen betaald om de GX volunteers te helpen met het maken van kleine speelelementen voor de kinderen. Of de pastor van de kerk die actief cement aan het maken is en stenen sjouwt, idem een aantal jonge ‘cookers’.

Ik ben erg blij met hoe het contact met de aannemers is. Er valt goed met elkaar te praten, zij zijn gemotiveerd en genieten van hun job. Er wordt door hen weer veel gewerkt met lokale aannemers, zie ze als soort onderaannemers. Je ziet daarin kwaliteitsverschil. Het communiceren op de werkvloer zelf is daarmee soms ook lastiger door de lokale taalbarrière. Gelukkig blijven de twee aannemers zelf mijn aanspreekpunt, met hun heb ik het contract en de afspraken.

Verder heb ik mijn eerste eigen video gemaakt. Dat was een leuke spontane actie voor het afscheidsfeest van Saskia. Ik heb deze zelfs op de computer soort van bewerkt. Ik was uiteraard volledig trots op mijzelf, hihi. De komende tijd is wel een tijd van veel afscheid nemen, ik vind dat niet echt leuk. Je bouwt net iets op en het is alweer voorbij, terwijl ik zelf hier nog lang blijf. De 20 vrijwilligers in het project vertrekken volgende week, inclusief de supervisors waar ik goed contact mee heb. Mijn collega Mike is een maand weg en komt vervolgens voor slechts ca 6 weken terug. Alle VSO-ers verdwijnen voor het eind van maart. Dus tja, it s me and me alone met nog wat anderen. Uiteraard heb ik ook contacten met de lokale mensen hier, dus dat scheelt. Ik heb erg fijne buren en collega’s en ook leuke contacten in de kerk. En inmiddels kent mijn hele buurt mij hier, droppen regelmatig kinderen binnen en kom ik ook in Town steeds vaker bekenden tegen. Het persoonlijke level krijg je alleen niet zo heel snel. Dat kost tijd, ze zijn hier meer op zichzelf dan ik ken uit Zuid-Afrika. Daarbij hebben de vrouwen vaak kinderen en zijn daarmee in de avonden minder flexibel. Mannen zijn daarin relaxter, maar dat geeft weer zijn eigen troubels. Wij zullen zien hoe het allemaal gaat lopen volgend jaar, zowel in het project als sociaal gezien. Ik ben erg benieuwd, ik vind het spannend, maar heb er ook zin in.

Het is alleen bijna Kerst en Oud en nieuw heb ik mij laten vertellen. Ik ben mij er niet zo van bewust, daarvoor is het veel te veel zomer denk ik. Morgen arriveert Diana hier in Rundu om mij dat gevoel wat meer te gaan geven. Zoals het nu lijkt gaan wij kerst vieren bij een teacher thuis, dus dat wordt helemaal leuk. En vervolgens gaan wij een weekje vakantie vieren, das ook zeker niet verkeerd.

Rest mij niks anders dan jullie allemaal een hele goede tijd te wensen. Geniet van de gezellige drukte en van familie en vrienden om je heen. Ik besef hier des te meer dat dat een belangrijk iets is. Dus geniet dubbel voor mij.

Ik zal wat foto’s toevoegen, uploaden duurt altijd ff, dus als het er vandaag niet op staat, dan morgen.







  • 22 December 2011 - 21:55

    Ludy:

    nou meid je bent leuk bezig. Hele kunst om mensen te motiveren en te activeren! Top gedaan. goeie kerst en oud en nieuw. Slacht ergens nog een geit als je gelegenheid hebt. gezellig lekker! Doeg!

    liefs,

    ludy

  • 23 December 2011 - 07:51

    Reny:

    Hoi Anneke,
    Wat je schrijft klinkt allemaal alsof het erg veel voldoening geeft, heerlijk gevoel denk ik. Wat verzet je met de mensen daar veel en goed werk. En fijn dat je ook tijd hebt en neemt om van de omgeving en de schoonheid van het land te genieten. Hopelijk heb je de kaart van ons (programmabureau) ontvangen, ongeveer twee maanden geleden hebben we die opgestuurd. Vandaag is de laatste dag in Soesterberg, in 2012 gaan we over naar Scherpenzeel. Fijne dagen, ik zal een glaasje op je drinken! Liefs, xx

  • 23 December 2011 - 11:34

    Sonja:

    He lieve AN!

    Wat super dat er vanuit de ouders, teachers, cookers, kinderen, buren zoveel spontane support is! Echt gaaf.
    Verder is het natuurlijk zeer creatief van de Namibiërs om uit dezelfde bouwtekening diverse schoolgebouwen te maken...;-) Succes als bouwopzichter!

    Fijne dagen met Diana en op het kerstfeest. Ik ben benieuwd hoe het daar wordt gevierd en hoop dat je onder de indruk zult raken van Gods liefde voor mensen. God bless you, dear sister!

  • 23 December 2011 - 13:29

    Kirsten:

    als reactie bij de rode woestijn "whoh!! Heb je dit echt zo gezien? Lijkt wel een achtergrond van mijn windows computer..."

    Ook al heb je het niet zo door, toch alvast fijne feestdagen!

  • 23 December 2011 - 17:40

    Elina:

    Ha Anneke,
    Gave foto's zeg! Wat zie jij prachtige dingen.
    Kom lekker bij tijdens je vakantie. Ik hoop dat je fijne kerstdagen krijgt en wens je voor 2012 superveel liefde, gezondheid en Gods zegen toe!
    Love you!

  • 23 December 2011 - 19:57

    Karolien:

    He Anneke, heerlijk om je verhalen te lezen. Je bent goed bezig! Jij alvast goede kerstdagen en natuurlijk een hele fijne vakantie; enjoy!!

  • 24 December 2011 - 08:42

    Gerry:

    Hey zussie!!

    Wat klinkt dat goed qua bouwen en daarmee bezig gaan! Heerlijk! Fijn dat er zoveel mensen gewoon bedenken dat ze mee gaan helpen, tof!

    Misschien moet je voor Kerst nog even zelf een kerstboom planten!:) Ik hoop dat je, ondanks de zomer, een mooie Kerst hebt! Ik spreek je er nog over via skype!

    Dikke kus!

  • 28 December 2011 - 18:08

    Henk En Emma:

    Wow Anneke, het klinkt goed, mooi hoe je het werken daar vorm geeft en het zi een traject is van de hele gemeenschap om de school op te knappen en uit te breiden! Prachtige herkenbare foto's ook van de woestijn. wat een fantastisch landschap he! Gezellige tijd met Diana gewenst en alle beste wensen voor 2012!
    Liefs

  • 29 December 2011 - 18:05

    Jeanette Van Dam:

    Hoi Anneke,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt in Rundu. Fijne jaarwisseling en een heel voorspoedig 2012.
    Groetjes, Jeanette

  • 30 December 2011 - 09:15

    Jan Vaartjes:

    Leuk om te zien dat na de voorbereidingen de bouw nu ook vaste vormen begint aan te nemen. Scheve muren? Hou in gedachten dat in de natuur recht een bijzondere vorm van gebogen is, dan valt het altijd mee.

    Veel succes daar, geniet van jevakantie en een goede jaarwisseling.

    Jan

  • 30 December 2011 - 18:15

    Marieke:

    Hoi Anneke,
    gaaf om je verhalen te lezen en de mooie foto's van het landschap te zien.
    fijne jaarwisseling en de beste wensen voor het nieuwe jaar!!!

  • 30 December 2011 - 18:28

    Susan Claessens :

    Hoi Anneke,

    Je kijkt in deze tijd vast terug op je hele avontuur. En vooruit naar de tijd die komen gaat. Je kunt denk ik heel voldaan terugkijken op alles wat je al in deze korte tijd hebt bereikt. Ik heb er veel respect voor.
    Ik hoop dat je nog veel mooie dingen mag doen en veel leuke en mooie ervaringen op zult doen in Rundu. Ik wens je alle geluk en inspiratie voor het nieuwe jaar. Geniet met volle teugen van alles wat je doet en tot stand brengt daar.
    Groetjes, Susan.

  • 01 Januari 2012 - 12:38

    Janneke:

    Ha die Anneke,
    Vanuit een 'warm' Groningen wensen wij je een gezegend Nieuwjaar toe. Het zal een lastig jaar zijn, met veel afscheid nemen, maar in gedachten blijven heel veel mensen dicht bij je. Gods zegen en nabijheid toegewenst.

  • 03 Januari 2012 - 10:00

    Nelleke:

    Hadi Anneke,

    Een heel goed, bruisend, liefdevol 2012 toegewenst!

    Liefs Nelleke

  • 03 Januari 2012 - 10:05

    Nel:

    Superveel foto's trouwens!
    Gaaf om te bekijken!

    x

  • 05 Januari 2012 - 12:03

    Joyce:

    Ha Anneke,

    Ook van mij een mooi en gezond 2012!
    Hoe was nieuwjaar daar? Wordt er ook vuurwerk afgestoken? Ik vond het weer een prachtig verslag met dito foto's. Blijft leuk om te lezen enne respect hoor voor wat je daar allemaal doet. Geniet van de groeiende concrete resultaten van je werk en succes met het afscheid nemen straks.

    Groetjes!

  • 10 Januari 2012 - 18:50

    Lucy :

    Hallo Anneke,

    is alweer een tijdje geleden dat ik een berichtje heb geplaatst. ik bewonder je inzettingsvermogen en ook het feit dat je heerlijk nuchter en praktisch blijft terwijl dingen soms echt anders lopen als verwacht. Als je je alleen voelt, we slapen onder dezelfde hemel en kijken naar de zelfde zon. waarschijnlijk wel op een ander tijdstip maar toch...

    hartelijke groeten van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Rundu

Ontwikkelingswerk in Namibie via VSO

Recente Reisverslagen:

30 April 2016

Drie jaar later ...

15 Mei 2013

Terug in Nederland

03 Maart 2013

De afrondingsfase

03 Februari 2013

Nog ff knallen!

05 Januari 2013

Een nieuw jaar, nieuwe energie
Anneke

Project coordinator Network of Mehozetu OVC kindergartens in Namibie(Rundu)

Actief sinds 01 Juni 2011
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 49574

Voorgaande reizen:

17 Juli 2011 - 31 Maart 2013

Ontwikkelingswerk in Namibie via VSO

Landen bezocht: