Ff slow down . . - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Anneke Boerma - WaarBenJij.nu Ff slow down . . - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Anneke Boerma - WaarBenJij.nu

Ff slow down . .

Door: AnnekeBoerma

Blijf op de hoogte en volg Anneke

07 September 2011 | Namibië, Rundu

Na alle drukte van laatst had ik vorige week ineens een hele rustige week. Vooral qua werk. Het was de tweede week voor de kindergartens dat ze vakantie hadden. Ook mijn collega’s dus. Ik heb dan ook weinig samen met collega’s op kunnen trekken en samen kunnen werken. Iets wat ik zeker mis in zo’n week. En dan is een office aan huis voor mij niet wat. Een beetje strategisch denken gaat mij stukken beter af als ik weet dat er iemand naast je staat en er zo nodig ook wakker van kan liggen. Dit is uiteraard iets wat ook duidelijk te maken heeft met wie ik ben en op welke manier ik lekker kan werken.

Aan de andere kant geeft het ook rust en een bezinningsmoment. De management meeting van de week ervoor heb ik goed op papier kunnen krijgen. En ook heb ik mijn eerste gedachten kunnen laten gaan over de benodigde financiën. Waarbij de grootste uitdaging is, hoe kun je kosten die je maakt maar nergens ondergebracht zijn, toch een plek geven? En natuurlijk een inschatting van de hoogte van diverse kosten. Ik merk dat ik nu deels op een level zit van ‘ de hoogte van de budgetten accepteren’ en van daaruit het project sturen.
Deze week zit de spirit er gelijk weer lekker in! Maandagochtend gelijk naar het vliegveldje hier om mijn VSO collega op te halen die de komende 3 weken het Global Exchange programma voorbereid (zie vorige mail). Gelijk bepaald dit ook een deel van je werkweek; gezamenlijke afspraken met een aantal officials hier, het (be)zoeken van gastgezinnen, zorgen dat ze zich thuis gaat voelen etc. Daarnaast is het heerlijk om de kindergartens weer te bezoeken, bij te kletsen met de teachers en gelijk bij mijzelf de inspiratie en drive te voelen. Kleine gesprekjes kunnen hier het verschil maken. Ik heb een lijstje gemaakt met vragen en punten waar ik de komende tijd met de teachers aan wil werken. Het geeft hopelijk wat richting aan de invulling van mijn tijd bij de kindergartens. Vandaag merkte ik dat dat voor beiden stimulerend werkt.

Verder ben ik vrijdag een avondje uit geweest, te weten naar een concert in Rundu. Dit was een erg leuke ervaring, allerlei bands kwamen langs en je proeft even wat van de muziekstijl en uitgaanssfeer ter plekke. Het was gezellig! Ik was gelukkig met mijn buurjongen, wat er voor zorgde dat je menig manvolk enigszins op afstand kunt houden. Ik val blijkbaar toch op met mijn blonde kop. Haha wel lachen.

Zaterdag ben ik fijn met een collega op stap geweest, op zoek naar een mooie relaxte omgeving buiten Rundu. Lekker op ontdekkingstocht in de omgeving, dit had ik nog weinig gedaan. Eerst belanden wij spontaan nog op een bruiloft van mensen die mijn collega kende. En tja dan laat je je gezicht zien en vervolgens moet je weer zorgen dat je op een tactische manier verdwijnt. Het gaat hier altijd zoals de afrikaan het wil, kom ik wel achter. Gelukkig was zij op een gegeven moment ook weer ‘in the mooth’ om er tussen uit te glippen. Dus wij zijn Rundu uitgereden en in een dorp verderop beland, heerlijk aan de Kavango river. Een paar andere NGO-ers hadden het zo geregeld dat zij een prive huisje aan de rivier konden krijgen op het grondgebied van het regionale ziekenhuis(je). Echt een prachtige plek! Wij kregen gelukkig permissie om daar wat rond te hangen. Mijn collega zag gelijk allerlei visjes zwemmen en aasde op een manier om ze te vangen. Scherp oog voor detail hebben ze hier. Ik vind dat wel mooi, ze zijn hier meer natuur gefocused dan ik uit Zuid-Afrika ken. Ze zien de schoonheid er echt van! Niet enkel het praktische nut of ongemak.

Zondag ben ik er opnieuw op uitgetrokken en heb de prachtige savanne ervaren. Droog, drassig en groen tegelijk. Veel koeien, prachtige runderen met grote horens. En hele grote zwarte ooievaar-achtige vogels. Bijzonder gebied en vooral heel stil. Je voelt je als alleen op de wereld, echt genieten vind ik dat. Vervolgens hebben wij een drankje gedaan in een basic natuurachtige lodge, heel relaxt en direct aan het water. Mooi uitzicht! Ik blijf het ook telkens een maf idee vinden dat Angola aan de overkant ligt. Je kunt het bijna aanraken zo dichtbij is het.
Komend weekend ga ik mijn ontdekkingstocht van de omgeving voortzetten en ga een weekendje weg naar het Etosha national Park. Daar heb ik veel zin in, ik ben benieuwd. Het schijnt een prachtig gebied te zijn met veel wilde dieren. Dus ik ga op zoek naar de olifanten, giraffes en leeuwen. Eens kijken of ik ze kan aaien.

Ja het mooie van het leven hier is dat je gewoon leeft met allerlei dagelijkse beslommeringen zoals je ze ook in Nederland kent. Maar dat je aan de andere kant unieke momenten meemaakt en af en toe je zomaar ineens op vakantie waant in een prachtige omgeving.



  • 07 September 2011 - 20:42

    Sonja:

    Wauw, klinkt super! En wat heb jij toch altijd goed door waar je je inspiratie vandaan krijgt. Super, die mensen die je nodig hebt en die prachtige natuur. Lijkt me heerlijk. Past bij je. En vakantie vieren in je werk- en woonomgeving is geen vervelende combinatie lijkt me zo.;-)
    HUG, Son

  • 08 September 2011 - 05:16

    Gerry:

    Aaahhhhhh Heerlijk zus!!! Klinkt erg gaaf! Ik stap volgende week op het vliegtuig naar je toe hoor! Weetje het effe;)
    Geniet ervan zus!!

  • 08 September 2011 - 08:19

    Ina:

    Wow, klinkt allemaal heerlijk! Geniet ook maar af en toe van een rustige week! En alvast een heel fijn vakantieweekend, geniet van de natuur!

    liefs, Ina

  • 08 September 2011 - 16:54

    Susan Claessens:

    Anneke, dat klinkt als settelen en genieten. Etosha schijnt heel mooi te zijn. Heb ik gehoord van mijn broer en van Let de Stigter (die groot Afrika fan is). Dus geniet van die mooie omgeving en de 'wilde' dieren. Het klinkt alsof je al aardig je weg vindt daar. Ik heb bewondering voor de stappen die je zet. Blijf je verbazen en inspireren.

  • 08 September 2011 - 19:15

    Els :

    Wat ben je toch een trouwe en enthousiaste schrijfster. Ik lees je verslagen steeds met veel plezier, net als je foto's. Je hele pagina zindert van energie.

  • 09 September 2011 - 05:50

    Frouckje:

    Goed weer van je te horen. Fijn dat je geniet van werk, mensen en omgeving. Maar leeuwen aaien... Kweenie of dat zo'n goed idee is.

  • 09 September 2011 - 09:47

    Lauren:

    Hey Anneke,

    wat een mooie beschrijvingen en verhalen weer! Etosha heb ik ook een keer mogen doorkruisen. Ik vond het geweldig. Desolaat, droog (toen ik er was althans) maar desondanks zó mooi. Voelde mij erg nietig bij het aanzien van het grote wild daar. Ben benieuwd naar je verhalen!

    groetjes, Lauren

  • 09 September 2011 - 13:12

    Marieke:

    gaaf om je verhalen te lezen. Etosha is echt de moeite van een bezoek waard.
    geniet ervan!!!

  • 14 September 2011 - 11:18

    ANKie:

    Etosha is geweldig! Geniet het!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Rundu

Ontwikkelingswerk in Namibie via VSO

Recente Reisverslagen:

30 April 2016

Drie jaar later ...

15 Mei 2013

Terug in Nederland

03 Maart 2013

De afrondingsfase

03 Februari 2013

Nog ff knallen!

05 Januari 2013

Een nieuw jaar, nieuwe energie
Anneke

Project coordinator Network of Mehozetu OVC kindergartens in Namibie(Rundu)

Actief sinds 01 Juni 2011
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 49620

Voorgaande reizen:

17 Juli 2011 - 31 Maart 2013

Ontwikkelingswerk in Namibie via VSO

Landen bezocht: