De eerste geluiden uit Namibie - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Anneke Boerma - WaarBenJij.nu De eerste geluiden uit Namibie - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Anneke Boerma - WaarBenJij.nu

De eerste geluiden uit Namibie

Door: AnnekeBoerma

Blijf op de hoogte en volg Anneke

22 Juli 2011 | Namibië, Rundu

De eerste geluiden uit Namibie!

Het voelt alsof ik hier al tijden ben, het voelt goed, inspirerend en relaxt!

Ik kwam zondag in een gespreid bedje. Wij werden keurig opgehaald om half 6 ‘s ochtends van het vliegveld, keurig naar het hostel gebracht. Wij kregen een paar basis boodschappen en een beetje geld mee voor onze eerste week. De rest van de dag konden wij heerlijk bijkomen en relaxen. Dat bijkomen was wel even nodig. Bijkomen van het reizen, maar vooral ook van de intensieve weken daarvoor van regelen en afscheid nemen. Alle drie (evelien, nienke en ik) waren moe van dit alles. ’s Middags nog wel wat de stad verkend, die op zondagmiddag volledig uitgestorven blijkt te zijn. Windhoek is een stad, maar voelt als een groot dorp. Namibie heeft maar 2mln inwoners terwijl het land enorm groot is. Dat voelt gelijk heel anders dan het veel drukkere Zuid-Afrika. Windhoek zelf is ook vrij westers, je kunt er alles krijgen. Als je wat meer richting de buitenwijken (townships) gaat, voel je je meer tussen de Afrikanen. Uiteraard gaat alles hier heel relaxt, men heeft de tijd en maakt zich niet zo druk. Tenminste zo lijkt het. Tijdens de In-country training kom je er snel genoeg achter dat er genoeg zaken zijn waar ze zich wel druk om maken, terecht ook. In de basis heeft Namibie het vrij goed voor elkaar, de politiek is stabiel, de overheid is (redelijk) te vertrouwen. Actief wordt er ingezet op onderwijs, infrastructuur, toerisme, medische hulp (is in opbouw) etc.. Daarnaast zijn er grote problemen, 51% van de bevolking is werkloos, 20-30% is HIV geïnfecteerd, veel gebroken gezinnen, kinderen doen jong aan sex voor geld of eten, mannen bepalen wat er gebeurd, positie vrouwen is nog steeds ondergeschikt, veel misbruik op allerlei vlak, veel armoede, weinig te eten, grote droogte, kwaliteit van het onderwijs is minimaal, jongeren komen hongerig naar school wat maakt dat ze slecht presteren, zwangere tieners. And so on. …

Doordat ik zelf in Rundu in de community ga werken, zal ik waarschijnlijk veel van deze problemen tegen gaan komen door verhalen, door de mensen. De kinderen die opgevangen worden komen uit een dergelijke basis van leven, waarin zaken gewoon zijn die voor ons niet te vatten zijn. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn voor mijzelf en voor het project.
Ik kijk er naar uit om maandag naar Rundu te gaan, ik ben blij dat mijn plek daar is en niet hier in het westerse Windhoek. Ook vind ik het spannend, je bent een stuk meer op jezelf aangewezen dan hier waar vele andere VSO-ers je wegwijs maken en al een basis van je sociale netwerk vormen. Ik krijg daar een huisje voor mijzelf, dat vind ik fijn maar ook wel spannend. De veiligheid is daar vrij goed, weinig geweld en dergelijke. Maar diefstal en inbraak komt veel voor. Ik moet nog even bedenken hoe ik het ze zo moeilijk mogelijk kan maken, hihi.

Deze week stond in het teken van kennismaken, kennismaken met de fijne VSO-office mensen, met het land, de cultuur, gebruiken, medische kant, praktische dingen, werkhouding, problemen die ze hier hebben etc. . Ik vind dat heerlijk zo’n wereldje van ‘ ontwikkelingswerk’. Grote onderwerpen die dichtbij komen door verhalen. Kijken wat er speelt in het land, hoe de mensen zijn, hoe je om kunt gaan met dit alles. Je eigen placement ook zien in het grotere plaatje.
Woensdag hadden wij een etentje met andere VSO-ers die in het land zijn, dat kletste allemaal aan 1 stuk door met elkaar, t was net een kippehok, wel grappig. En gisteren hebben wij onze training afgesloten met een Namibische braai. Dit was ook gezellig. Naast de twee nederlanders die ik op het vliegveld tegen kwam, zijn er als nieuwe VSO-ers nog een engels couple en een Ugandese man. Leuke mensen allemaal.

Ok hier laat ik het bij voor vandaag, volgende week meer …
Het ga jullie goed, hou mij op de hoogte ;)


  • 22 Juli 2011 - 11:36

    Reny:

    Ha Anneke,

    Klinkt allemaal erg tof! Fijn dat de eerste week goed is verlopen en dat je veel zin hebt om naar je eigen plek te gaan! Succes met opstarten daar!

  • 22 Juli 2011 - 11:47

    Susan Claessens:

    Klinkt al alsof je daar hoort. Ben benieuwd hoe het op je nieuwe stek voelt, maar je hebt er zin in en dat is al het halve werk. Succes met de echte start in je werk daar. Geniet ze.

  • 22 Juli 2011 - 12:09

    Gerry:

    Heerlijk om te horen zus! Ben benieuwd naar Rundu en hoe je huisje daar zal zijn etc.! Bug hug voor jou!

  • 22 Juli 2011 - 12:22

    Frouckje:

    Moet je nagaan, het is nog niet eens een week geleden dat ik je tegenkwam bij het kanaal. Leuk was dat! Ik ben er nog niet aan toe gekomen je foto te mailen, hou je nog tegoed! Fijn dat de eerste berichten goed zijn. Sterkte met wennen!

  • 22 Juli 2011 - 18:13

    Albert&Alies + Boys:

    Heel fijn om iets van je te horen/lezen.
    Super dat de reis zo goed is gegaan. Wij wensen jou heeel veel succes en sterkte met alles. Liefs en een knuffel van ons. Doeidoei

  • 22 Juli 2011 - 18:13

    Femmy:

    Hoi Anneke,
    fijn dat de eerste indrukken goed zijn!
    Het klinkt alsof je echt je plek hebt gevonden!
    groetjes Femmy

  • 22 Juli 2011 - 19:53

    `papa En Mama:

    Hé hoi Anneke,

    Wij hebben je reisverslag gelezen. Leuk om te horen. Geweldig dat de eerste indrukken goed zijn. Doet ons öuwe" hart goed. Uche..uche...
    Groetjes van ons en een dikke knuffel
    van Papa en mama.

  • 23 Juli 2011 - 08:35

    Bieneke:

    dag lieve zus,
    Fijn om deze eerste berichten te horen en dat die positief zijn! Eerste indruk is toch altijd wel belangrijk!
    Geniet ervan en succes met alles wat je tegenkomt. Beetje jammer dat je me niet kan bereiken. Es kijken welke provider wél connected is.
    big hug Bien

  • 23 Juli 2011 - 18:40

    Lucy:

    hallo Anneke, erg leuk om te lezen wat je hebt meegemaakt. ben blij dat de reis goed is verlopen en dat de eerste indruk positief is. hartelijke groeten van ons allemaal!!

  • 24 Juli 2011 - 20:25

    Harm & Elina:

    Ha An!
    Goed nieuws, dat is mooi! We zijn terug van vakantie en blij je positieve verhaal te lezen. Succes straks ook in Rundu. Kus van ons ;)

  • 25 Juli 2011 - 16:35

    Nelleke:

    Hey An,
    Gaaf om te lezen!
    Klinkt goed, dus wordt vast een hele gave tijd!
    Groetjes!

  • 31 Juli 2011 - 21:12

    Emma En Henk:

    Net terug van vakantie lezen we je eerste berichtje... super spannend, leuk!! We zijn erg benieuwd naar je ervaringen in Rundu, maar mooi om te lezen dat de start in Windhoek iig goed verlopen is, en dat er een functionerend netwerk van VSO mensen is in Namibie! Groet!

  • 11 Augustus 2011 - 07:31

    Tonny Eidhof:

    He Anneke.
    al vakantievierend ruim ik mails op en kom jou mail egen. Ik heb veel respect voor wat je doet. Veel succes bij het goede werk wat je doet en ik weet dat je bijdrage er toe doet. Groeten uit Twente , Tonny - rws- eidhof

  • 15 Augustus 2011 - 13:21

    Eline:

    Hee An, nu ben je ongemerkt toch nog weggegaan voor mij, had je nog wel even dag willen zeggen. Ik ga je volgen! Heeeeel veel zegen daar, heb nu al bewondering voor je!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Rundu

Ontwikkelingswerk in Namibie via VSO

Recente Reisverslagen:

30 April 2016

Drie jaar later ...

15 Mei 2013

Terug in Nederland

03 Maart 2013

De afrondingsfase

03 Februari 2013

Nog ff knallen!

05 Januari 2013

Een nieuw jaar, nieuwe energie
Anneke

Project coordinator Network of Mehozetu OVC kindergartens in Namibie(Rundu)

Actief sinds 01 Juni 2011
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 49621

Voorgaande reizen:

17 Juli 2011 - 31 Maart 2013

Ontwikkelingswerk in Namibie via VSO

Landen bezocht: