Mijn droom, werk en passie komen samen! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Anneke Boerma - WaarBenJij.nu Mijn droom, werk en passie komen samen! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Anneke Boerma - WaarBenJij.nu

Mijn droom, werk en passie komen samen!

Door: AnnekeBoerma

Blijf op de hoogte en volg Anneke

04 Juni 2011 | Nederland, Utrecht

Mijn droom, werk en passie komen samen, het gaat nu echt beginnen!

Ik hou van reizen en heb altijd graag willen wonen en werken in een land ver weg, in hele andere omstandigheden en met mensen die het in de basis nodig hebben. Nu is die kans daar! Op 17 juli hoop ik voor 2 jaar te vertrekken naar Namibie. Ik ga daar werken als projectcoördinator van een HIV-AIDS programma voor the Network of Mehozetu. Dit netwerk bestaat uit 10 lokale initiatieven die proberen de jongste kinderen (2 - 7 jarigen) weer toekomst te geven. Veel van deze kinderen zijn wees, leven in slechte omstandigheden en worden aan hun lot overgelaten. Belangrijke oorzaak hiervoor is dat 30% van de bevolking in het noorden van Namibië HIV geïnfecteerd is en daardoor veel jonge mensen/ouders aan de gevolgen van AIDS zijn overleden. Het Netwerk helpt juist deze kwetsbare groep kinderen. Ik ga voor hen werken en hoop op deze manier een klein verschil te maken in het leven van deze begeleiders en kinderen. Toekomstperspectief bieden is dat wat ze nodig hebben.

Het bouwen van kinderopvang voor 8 van deze initiatieven (huidige bebouwing bestaat veelal uit 4 palen met een golfplatendak), het opleiden van leraren/ verzorgers/ tuiniers, het regelen van 1 maaltijd per dag voor de kinderen, het bieden van sociaal– psychologische begeleidingsprogramma's, politieke aandacht en financiën creëren voor het project, het zelfvoorzienend maken van de initiatieven en al dergelijke zaken zullen mijn taken worden. Project- en omgevingsmanagement in één, jaja dit klinkt als mijn huidige ervaring inzetten op een hele andere plek en manier. En dit is ook precies waar VSO voor staat, geen geld of goederen sturen naar ontwikkelingslanden, maar mensen. Samen werken en opbouwen; zorgen dat de lokale mensen straks zonder extra buitenlandse inzet zelf de klus kunnen klaren. Dat is waar ik en de Namibische mensen voor gaan en blij van worden.

Volunteer Service Overseas (VSO)
VSO werkt al lange tijd op unieke wijze: sterk dus gericht op het delen van kennis en ervaringen. Professionals / vakdeskundigen (mensen zoals ik) gaan werken voor een lokale organisatie in een ontwikkelingsland. Zij worden ingezet daar waar zij nodig zijn en waar naar hen gevraagd wordt. VSO werkt volledig op basis van donorgeld en biedt hun werkers enkel onkostenvergoeding (lokaal salaris). Voor zo’n € 18.000,- per jaar kunnen mensen als ik zich ter plaatse inzetten voor armoedebestrijding. “Mijn verblijf is door VSO inmiddels helemaal gedekt, maar tal van andere projecten blijven vragen om inzet van mensen. Dit werk blijft keihard nodig.”

Steun het werk van mij, steun VSO!
Geef op giro 92 t.n.v. Anneke Boerma.


Tot slot een praktisch punt;
In dit dagboek kun je vanaf nu mijn reisverhalen lezen en jouw persoonlijke reactie hierop plaatsen. Je kunt automatisch een email krijgen wanneer ik weer iets nieuws heb geplaatst. Wil je dit, schrijf je dan in in het "Blijf op de hoogte"-blok op deze pagina! In deze mailinglijst heb ik alvast een aantal emailadressen opgenomen, voeg verder jezelf vooral toe.

  • 13 Juni 2011 - 12:00

    Sonja:

    He schat!
    Ik heb je gevonden! Veel succes in deze laatste, heftige regelweken! Ik ben supertrots op je! VEEL LIEFS, Sonja

  • 23 Juni 2011 - 12:43

    Els Koch:

    Eindelijk een interessante plek gevonden waar je met ziel en zaligheid je kunt inzetten. Gefeliciteerd.

  • 01 Juli 2011 - 14:15

    Kirsten:

    Tuurlijk wil ik op de hoogte blijven! Wel spannend hoor nu 17 juli zo dichtbij komt. Ik realiseer me nog niet helemaal dat je straks zo ver weg bent. Ik ga je echt wel missen!


  • 11 Juli 2011 - 15:54

    Susan Claessens:

    Hoi Anneke, succes met je laatste dagen hier in NL. En vooral veel succes en plezier met je start in Namibië. Ik ga je volgen hoor. Groet, Susan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Ontwikkelingswerk in Namibie via VSO

Recente Reisverslagen:

30 April 2016

Drie jaar later ...

15 Mei 2013

Terug in Nederland

03 Maart 2013

De afrondingsfase

03 Februari 2013

Nog ff knallen!

05 Januari 2013

Een nieuw jaar, nieuwe energie
Anneke

Project coordinator Network of Mehozetu OVC kindergartens in Namibie(Rundu)

Actief sinds 01 Juni 2011
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 49625

Voorgaande reizen:

17 Juli 2011 - 31 Maart 2013

Ontwikkelingswerk in Namibie via VSO

Landen bezocht: