Nog ff knallen! - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Anneke Boerma - WaarBenJij.nu Nog ff knallen! - Reisverslag uit Rundu, Namibië van Anneke Boerma - WaarBenJij.nu

Nog ff knallen!

Blijf op de hoogte en volg Anneke

03 Februari 2013 | Namibië, Rundu

Beste mensen,

Ik dacht laat ik jullie weer eens bijpraten, zo op een relaxte zondagavond. Mijn muziek staat aan, Ilse de Lange deze keer. Ik blijf dit toch wel heerlijke muziek vinden. Mijn pasta maaltijd is volop genoten. En verder heb ik een heerlijke middag gehad aan de rivier tot aan de zonsondergang aan toe. Mijn Zimbabwe vrienden waren ff blijven lunchen en vervolgens ben ik met 1 van hen naar de rivier geweest. De Kavango rivier is zeker iets wat ik ga missen als ik in Nederland terug ben. We deden zelfs nog een poging tot shiatsu movements, maar helaas kwamen die benen van mij niet zo bijster hoog uit. Het was wel lachen.

Inmiddels ben ik weer volop aan de slag. De scholen zijn weer open sinds half januari, de teachers beginnen weer actief te worden. Je merkt een groot verschil met de start van vorig jaar, toen was er nog geen enkele school, iedereen zat in de bouw fase en de rommeligheid die dat met zich mee brengt. Het opstarten was toen erg traag en energieloos. Nu was iedereen binnen een paar dagen actief, dit was stukken beter om te zien. Het is ook wel schattig om te zien dat al die kleine kids het maar wat spannend vinden om naar school te gaan. Huilen en om mama roepen hoort daar natuurlijk ook bij. Zo kwam ik ook bij 1 van de kindergartens tijdens de pauze. De teachers zaten in een hoek met een groep ‘verdrietige’ kinderen om hen heen, terwijl de rest lekker aan t spelen waren geslagen. Ja kids zijn kids, wat dat betreft geen verschil tussen hier en Nederland.

De eerste meetings zijn ook weer begonnen. We begonnen met een spannende meeting met het hele netwerk, waarin onder andere de bedreigingszaak nog een rol speelde en de positie van de betreffende teacher daarin. Dit ging op zich goed, maar de onderlinge spanning en reacties daarna zijn niet om over naar huis te schrijven. Ik vind het lastig hier iets over te zeggen, maar de mensen zijn soms erg ongrijpbaar en keihard voor elkaar. En daarbij speelt de geesteswereld een hele grote rol, men is bang voor ‘hekserij’ en de negatieve krachten die dit in beweging zet. Tja..

Afgelopen week hebben wij wel een goede management vergadering gehad, het werken met deze groep gaat eigenlijk heel goed, je ziet dat ze gegroeid zijn. Samen hebben wij plannen gemaakt voor de komende twee maanden en grofweg een beetje voor het komende jaar. Wij zijn nog niet waar wij zijn willen, maar ik zie dat ze crisis situaties op hun manier oplossen en dat ze in elk geval keuzes durven maken. Verder heeft de donor een brief geschreven aan het Netwerk met wat pittige kanttekeningen over de toekomst, dus het vraagt de komende tijd een iets andere insteek en zoeken naar oplossingen. Vooral ook in de periode na Maart 2013. Er komt waarschijnlijk een opvolger voor mij, maar wel op heel ander level en via een Namibische NGO. Daarnaast zijn wij bezig met een First Aid kid op alle centers, het probleem alleen is nu om een geschikte trainer daar voor te vinden. Maar dat gaat vast lukken. Verder hebben wij na wat verwoede pogingen met het Ministery van Education een trainer gevonden. Niet via hun, maar iemand in de private sector, die wel zeer actief voor hun gewerkt heeft en het lessenprogramma voor de pre-primary education voor hen in elkaar heeft gezet. De teachers zijn erg enthousiast over haar, het gesprek met haar was ook echt energie gevend deze week. Ik ben wel blij dat dat actiepunt nu toch nog goed op zijn plek lijkt te vallen, ik had daar een wat hard hoofd in. Maar t gaat nu vast goed komen.

Verder heeft de business Milling Machine zijn eerste tegenslagen gehad, de machine was kapot en het gaf wat rompslomp om hem weer aan de praat te krijgen. En daarbij zijn in theorie alle taken keurig verdeeld tussen de teachers en zijn de financiën geregeld, maar in praktijk gaat dat toch iets anders en moet het daadwerkelijk zo gaan werken gewoon groeien. Ik vind dat ook niet meer dan logisch, en het bevestigd mij alleen maar in het feit dat als sponsor ‘iets’ neerzetten en dan weer weggaan vaak niet werkt. Samen moet je door een proces heen om het geïmplementeerd en echt werkend te krijgen. In principe staat de business op zich zelf en hebben verschillende teachers daar hun eigen rol in. Toch merk je dat ze vrij sterk steunden op Evelyn (tijdelijke VSO-er), en nu mijn, interactie en aansturing. Ik heb de eerste twee financiële maandverslagen nu met ze gemaakt, was ff puzzelen vooral omdat Evelyn net iets werkt dan ik. Maar dat gaat goed komen. Ook de werker zelf wil het liefst direct met mij kortsluiten, aan de ene kant logisch, ook niet erg. Maar ik merk wel dat het nu tijd wordt dat iedereen echt zijn positie serieus neemt, qua aansturing personeel, qua technische functioneren machine en qua financiën, voorraadbeheer e.d.. Zowiezo zijn dit termen die voor de mensen hier volledig nieuw zijn, hihi. Tja het werk wordt op 1 of andere manier altijd wel weer geritseld, alleen gestructureerd er over nadenken is een ander verhaal.

De laatste twee weken heb ik een klusjes man hier gehad, VSO wist toevallig eentje uit Windhoek. Het idee was dat er bij de gebouwen altijd wat van die kleine dingen blijven liggen. Om daar telkens los iemand voor te regelen is niet altijd handig en geeft veel rompslomp aan kleine contracten. Verder merk je nu vooral ook waar de praktische problemen zitten na een half jaar volop draaien, zeg maar de zwakke punten. Met het regenseizoen hebben bv. een aantal houten deuren zich teveel uitgezet, waardoor ze niet meer dicht konden. Ook de kwaliteit van de ramen die je hier koopt is minimaal. Ik heb dezelfde ramen in mijn huis, oudere maar zeker van betere kwaliteit. Prijzen omhoog, kwaliteit gedaald. Dus daar waren nog wel wat probleempjes in op te lossen. Tralies die niet goed bevestigd waren en zo nog wat dingen. Gelukkig heeft hij een goede slag geslagen, maar t kost altijd veel meer tijd dan je denkt. Hij is dan ook nog niet helemaal klaar, dus komt binnenkort opnieuw een weekje helpen.

Ook het papierwerk komt er nu aan, de laatste afrondingsverslagen, review op samenwerking VSO/Netwerk, referentie voor mij e.d. Het is nog een hele kunst om dit allemaal samen met het Management/ Netwerk en deels vanuit mijzelf voor elkaar te krijgen. Het is ook wel grappig want ik zie dan vragen op papier staan waar ik soms al twee tellen over na moet denken, laat staan voor mijn teachers. Het is gewoon een ander abstractie niveau van reflectie en ‘hogere’ doelen en monitoring van ontwikkeling. De komende vrijdag hebben wij er de hele dag voor ingepland, eens kijken hoe ver wij komen.

Verder ben ik hier al te lang, want ik merk dat ik steeds minder foto’s maak. Ik zal proberen dat weer meer te gaan doen, so voordat ik wegga. Er waren namelijk nog best gezellige momenten om vast te leggen. Vorige week zondag heb ik bv. de hele middag in het zwembad gelegen, direct aan de rivier, met een gezellig drankje en hapje er bij. Dat was erg leuk. Mijn collega waagde zelfs een duik in de rivier, hij is een echte Namibier. Hij zwom op een plek waar kort daarvoor nog een grote krokodil lag te zonnen. Tja dat vind ik net iets te gortig. Ik hou van water, maarre het heeft zijn grenzen. En ook gisteren had ik een erg gezellige dag. Eerst met Hilde, degene die mij in het huishouden helpt met de handwas enzo. Leuk hoe dat contact tot een gezellige vriendschap is doorgegroeid. En smiddags met de tiener buurmeiden naar het zwembad geweest. En savonds ging ik borrelen met een Namibische gast die ik nog ken van de bouwfase. Kom ik daar terecht in een gezellige groep van een man of 10, mannen en vrouwen door elkaar. T was echt gezellig ouwehoeren, dat gaat hier gevoelsmatig toch wat makkelijker dan in de Nederlandse kroegen. Wel lachen.

In de tussentijd ben ik zelf bezig met CV updaten, vacatures zoeken en zelfs een eerste brief schrijven. Ook de huisopties onderzoek ik, anti-kraak of weet ik veel welke opties allemaal. Tips blijven nog steeds welkom. Thanks al voor het meedenken wat ik gekregen heb, doet goed!

Hier moet ik ook afronden, mijn auto hoop ik deze week te koop te zetten. En ik krijg al regelmatig vragen over wat ik met al mijn spullen ga doen. Ik hoef niet bang te zijn dat ik die niet kwijt ga raken. Verder moet ik eens een wat strakkere planning nog gaan maken, 2 maanden gaan nu wel erg snel. Eind Maart ga ik het land uit (moet ook ivm visa), dan lekker reizen, halverwege April kom ik weer ff terug en dan eind April hoop ik voet op Nederlandse bodem te zetten. We zullen het allemaal gaan zien, intensieve tijden weer, ik hoef mij voorlopig niet te vervelen.

Tot slot, ik ben bezig met twee kleine projectjes buiten het Netwerk om. Eén is gericht op het extra support geven aan een kindergarten, opknappen, toilet bouwen, stoelen en educational materialen aanschaffen e.d. Dit is leuk om te doen, enthousiaste teachers en mogelijk door een specifieke donatie die ik hiervoor gekregen heb bedoeld voor het onderwijs van kinderen.

Het tweede is op basis van support wat ik van verschillende van jullie heb gekregen, collega’s, familie en vrienden hartelijk thanx! Ik ben daardoor in gesprek met een tiental gezinnen in 1 vd wijken waar armoede vrij bepalend is. Deze gezinnen hebben moeite met rondkomen, vaak niet of nauwelijks inkomen, weinig tot geen educatie en job opties, vaders overleden of uit beeld, waardoor eten/drinken en schoolgeld een dagelijkse strijd is. Vaak hebben ze meerdere kinderen, waarbij bv. keuzes gemaakt moeten worden wie wel en niet naar school kunnen. Ik ben met hun in gesprek en bekijk wat wij kunnen doen om aan inkomen te komen en ook om elkaar te supporten. Bv. in het land bewerken, dit is alleen vaak lastig ook in combinatie met gezinsleven, maar door samenwerking kan dit makkelijker worden. En daarmee komt ook een stukje eten en inkomen terug. Ook praten wij door over opties voor het opstarten van kleine business, noem bv. pannenkoeken bakken. Ik heb niet genoeg geld om 10 ‘grote’ business op te starten, maar ik wil wel proberen ze een positieve boots te geven, emotioneel en waar mogelijk financieel. Dus mocht je spontaan nog wat geld over hebben, ik hou mij namens hen aanbevolen. Laat het mij weten.

Ok, voor nu genoeg en tijd om te slapen. Het ga jullie goed, tot snel weer.
Lieve groeten Anneke

  • 03 Februari 2013 - 22:56

    Gerry:

    hey lieve fantastisch zus!

    Ik ben onwijs trots op hoe je het rooit daar! Echt zus! Heel veel succes met de afronding en ik blijf je mailen met vacatures! ;)

    Kus

  • 04 Februari 2013 - 12:58

    Henk En Emma:

    fijn dat je van je laatste maanden ook nog zo kunt genieten en mooie momenten hebt! Succes met al het afronden en afscheid nemen. In maart kom je toch terug?
    x

  • 04 Februari 2013 - 19:18

    Sonja:

    He lieve AN!

    Heerlijk dat je weer met energie aan de slag kunt en een goed zicht hebt gekregen op de dingen die moeten gebeuren ter afronding. Ik vind het super hoe je steeds weer mogelijkheden blijft zien! Ook is het super te lezen dat langzamerhand je collega's en het management stappen lijken te zetten in verantwoordelijkheden en zelfs education. Echt gaaf! Je mag trots zijn op hen en ook op je eigen rol daarin!

    Veel liefs,
    Sonja

  • 04 Februari 2013 - 19:19

    Sonja:

    He lieve AN!

    Heerlijk dat je weer met energie aan de slag kunt en een goed zicht hebt gekregen op de dingen die moeten gebeuren ter afronding. Ik vind het super hoe je steeds weer mogelijkheden blijft zien! Ook is het super te lezen dat langzamerhand je collega's en het management stappen lijken te zetten in verantwoordelijkheden en zelfs education. Echt gaaf! Je mag trots zijn op hen en ook op je eigen rol daarin!

    Veel liefs,
    Sonja

  • 05 Februari 2013 - 12:52

    Albert En Alies + Boys:

    Fijn om te lezen hoe je het hebt in het verre Rundu.
    Heel veel suc6 voor de laatste maandjes dat je daar bent. Zet'm op met alles en geniet ervan.
    Heel veel sterkte. Goede afronding gewenst en we hopen dat je met een positief gevoel afscheid kan nemen. Veel liefs van ons allemaal. AABTJ

  • 06 Februari 2013 - 19:51

    Els:

    Jeetje An, wat heb je altijd veel te vertellen. Zet dit blog ook je in cv, het geeft een mooi kijkje in je mentaliteit en je prestaties. Zo'n betrokken organisator moet toch in Nederland een leuke, interessante job kunnen vinden. Werkgevers zouden om je moeten vechten.
    Succes en plezier deze laatste maanden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Rundu

Ontwikkelingswerk in Namibie via VSO

Recente Reisverslagen:

30 April 2016

Drie jaar later ...

15 Mei 2013

Terug in Nederland

03 Maart 2013

De afrondingsfase

03 Februari 2013

Nog ff knallen!

05 Januari 2013

Een nieuw jaar, nieuwe energie
Anneke

Project coordinator Network of Mehozetu OVC kindergartens in Namibie(Rundu)

Actief sinds 01 Juni 2011
Verslag gelezen: 784
Totaal aantal bezoekers 49553

Voorgaande reizen:

17 Juli 2011 - 31 Maart 2013

Ontwikkelingswerk in Namibie via VSO

Landen bezocht: